Sunday, October 28, 2012

Running Horses

horses2008_4

Running Horses 1. 6.12.2008

Itsenäisyyspäivänä 2008 piirrettyjä hevosia. Mallikuvan löysin nyt uudestaan netistä, josta luonnostelin ensin lyijykynällä hevoset. Viivat vahvistin muistaakseni Marvy-merkkisellä "Doubler"-tussilla, jossa oli hiukan sivellinmäinen pää. Nyt kun hain tuon kyseisen kaksipäisen tussin käsiini, niin se vaikuttaisi olevan kuivunut. Harmi. Tosin, jos muistan oikein, käytin joko tätä tussia tai jotain muuta sivellinmäistä tussia sen kuivuttua niin, että dippasin päätä tussinesteeseen (koska tykkäsin sen jäljestä niin paljon :D). En kyllä yhtään muista, oliko tämä sitten se kerta, mutta noita hevosten sisuksia väritin kuitenkin vedellä laimennetulla tussinesteellä. Ja sen muistan, että tykkäsin piirtää noita jalkoja ja niiden "kaaria". Nyt kun noita katselen, niin kaipaisin lisää väriä, mutta nuo laimennetun musteen tekemät kuviot ovat kivan eläväisiä. :)

horses2_2008_4

Running Horses 2. 6.12.2008.

Horses drawn with a marker and coloured with diluted Indian ink from this picture in 2008.

Saturday, October 27, 2012

Vanha taulusuunnitelma / Old Design for a Painting Project



eagle_beige

Eagle 30.7.2010

Hämmentävän pitkän blogitauon jälkeen kaivoin tiedostoistani pari vuotta vanhoja luonnoksia. Vuonna 2010 kävin teetättämässä taulupohjan (120x65 cm) paikallisessa taideliikkeessä ja aloin hyvin verkkaiseen tahtiin suunnittelemaan aihetta siihen. Tämä oli niistä yksi.

Taulua varten kävin taas kuvaamassa täytettyjä eläimiä yliopistomme luonnontieteellisessä museossa ja nyt keskityin lintuihin. Aluksi luonnostelin kuvan pienistä ja suloisita nokikanoista (laitan senkin varmaan esille tänne, kunhan muistan), mutta sitä ennen pyörittelin vaihtoehtona kotka-aihetta. Taulupohjan olin jo tässä vaiheessa kerennyt maalaamaan hopeaan hohtavalla harmaalla akryylimaalilla ja taustana toimiikin kuva siitä, väri ja sävy vain muutettuina. Kotkan ääriviivoja piirsin vähän fuskaamalla ns. läpi kuvan päältä tietokoneelta, jotta saisin nopeasti vain koitettua kokoa ja sommittelua. Tuo piirtojälki kuitenki jollain tasolla miellyttää silmääni, vaikka on hyvin, hyvin luonnosmainen. Ääriviivojen alle lisäsin vähän valoa ja varjoa.

Päädyin kuitenkin lopulta puuaiheeseen kyseisen taulupohjan kohdalla, mutta pidin tästä suunnitelmasta myös kovasti. Jostain syystä en sitten nähnyt kotkan sopivan sisustukseemme. :D

Alla myös mustavalkoinen versio luonnoksesta, jossa olen nähtävästi kai lisännyt kontrastia ja piirtoviivat näyttävät mukavasti selkeämmiltä.



eagle_bw

Eagle in black and white 30.7.2010


After a somewhat unexpected (and long!) break in drawing and uploading anything I found myself browsing through my old files. This is a design I did for a custom canvas I ordered for myself but in the end decided to paint somehting else. I still like this design a lot, though. :)

Thursday, August 16, 2012

Fox in a Box!

sparky

Sparky 16.8.2012.

Löysin vuoden 2010 piirrustuslehtiöstä pöhlön raapustuksen ketusta (vai kärppäköhän tuo alunperin oli?) ja piirtelin sen sitten kaksivärisenä uudestaan koneella (meni n. 1h). Vieläkin ollaan melko oranssin puoleisessa tuon värimaailman kanssa, mutta tummempaan menossa. Ehkä seuraavaksi uskallan piirtää jos ruskealla? :-D Ja taas mennään muuten ilman kunnollista taustaa, hm.

I found a silly drawing of a fox (or a weasel?) in my sketchbook from 2010 and decided to redraw it in two-colour (took about one hour to sketch and colour it with a tablet). It's still a bit orange-ish in tone and has no proper background, but we'll get there someday!

Sunday, June 24, 2012

Päivän luonnos / Today's Doodle / 24.06.12


hush_doodle1

No ainakin se on oranssi. Tästäkään en osaa mitään sen kummempaa sanoa, muuta kuin että pitäisi varmaan yrittää piirtää jotain muutakin kuin vain näitä samantapaisia "hahmoja". Huomaan kuitenkin aina uudestaan ja uudestaan, että tällä anatomialla on helppo aloittaa luonnostelu ja piirtäminen, jos pää lyö tyhjää. (Onpas vain kyllä oranssi, eihän tuota pysty katsomaan edes pitkään.)

At least it is orange, if nothing else. I should probably try out different styles of anatomy or at least that of a human. The thing is that I always find this kind of anatomy easy to start drawing with, especially if I feel that I'm out of (other easily drawable) ideas.

Friday, June 22, 2012

Juhannustauko :D / Midsummer Break :D

Lähden huomenna juhannukseksi mökkeilemään, enkä ehtinyt tehdä ajastukseenkaan postauksia (ellen huomenna aamulla kerkeä). Takaisin tullaan kuitenkin kai jo lauantaina, viimeistään sunnuntai-iltana. Toivottavasti silloin saan lisää piirtelyitä tehtyä. :D

Going away for the Midsummer "festivities". :D Back probably on Sunday or Saturday with new sketches. :)

Tuesday, June 19, 2012

Päivän piirros / Today's Sketch


Piirros / Doodle / 19.6.12

Koko viikonloppu meni vanhempien luona hieman pohjoisempana enkä tietenkään ottanut piirtopöytää mukaan sinne. VIRHE. Hirveänä ideoita silloin, kun ei vain yksinkertaisesti ole välineitä toteuttaa niitä. Ja nyt väsyneenä kun yritän jotain rykäistä, niin tuloksena on tämä. Tuli rimakauhu niiden suuriluontoisempien (kai tuo nyt on sana) töiden toteuttamisen osalta, mitä päässäni pyörittelin. :/

Alla kuitenkin (onneksi) päivän varsinainen postaus. :)

Spend the weekend at my parents' place "up North" and did not bring my wacom with me. MISTAKE. I had all these ideas in my head during the weekend and now that I started to sketch, they had grown to such proportions that I could not muster up the courage to draw them anymore. Maybe tomorrow. Or next week. Or someday.

Below is the actual post for today (luckily there's something more than just this to show :).

Sarvia vuodelta 2007 / Antlers From 2007


antlers_26122007

Rajaus vanhasta työstä / A crop from an old work / 26.12.2007

Tämmösen löysin arkistojen syövereistä (koko kuva alhaalla). Tämä on tehty yliopisto-opiskelujen alkuvuosina (noin 5 vuotta sitten) ja istuin tämän kanssa varmaan usemmankin tunnin (ja nähtävästi joululomalla). Mitä pidemmälle opiskelut tosiaan etenivät, niin sitä vähemmän  "uhrasin" aikaa piirtämiselle, vaikka takaraivossa pyöri kaikki nämä vuodet, että haluttaisi kuitekin hirveästi tehdä jotakin konkreettista ja näkyvää, sillä esseiden kirjoittaminen opettajalle ei nyt ihan vastannut ajatusta palkitsevasta vapaa-ajan toiminnasta.

An old work from 2007 (the whole picture can be seen below), that's about five years ago, when I still felt that I had time to draw. This took the whole evening and some of the small hours to do, if my memory serves me right.

antlers_progress1

 Mistä tämä lähti / How it looked like at first

Löysin myös eri vaiheessa olleita luonnoksia tuosta työstä. Jostakin ihmeen kykloopista lähtenyt liikkeelle. En tosiaan tajua tuota kielto/stop-merkkiä rinnassa, näin tehneeni jonkin toisenkin työn, jossa tuota merkkiä oli vain käytetty täytteenä (?) kuvan yläkulmassa ja tuomassa kai (punaista) väriä.

Ja lopullinen työ:


antlers3_26122007

 Lopullinen työ / The final product / 26.12.2007