Saturday, February 23, 2013

Running Down that Hill

okami_hill5_haalnim

Okami © Capcom / 22.2.2013

Muiden hommien lomassa piirtäminen jäi nyt alkuvuodesta huomattavasti vähemmälle. Nyt kuitenkin halusin yrittää hieman taustan tekoa ja sitä, miten gradientteja saisi käytettyä kuvassa ilman, että ne hyppäisivät liikaa silmille (yrittäähän saa aina). 

Tausta on nyt jonkinlainen häivähdys kivisestä kukkulasta ja ajatuksena ollut valkoinen Okami-susi on vain osittain alkuperäisen hahmonsa näköinen. Noiden siipien kanssa vietin aivan liikaa laatuaikaa, kun seilasin yksinkertaistettujen ja liian yksityiskohtaisten välillä. Kuonon sain lopulta oikeaan suuntaan, kun tajusin hahmotella pääkopan muodot uudestaan palloilla, viivoilla ja soikioilla. Samalla tekniikalla täytyy alkaa tekemään kaikki heti alusta (pään lisäksi kropat), että säästää senkin arvailujen kanssa käytetyn ajan, että mihis suuntaan tuokin nyt menee. Ensi kerralla sitten.

After a long hiatus I managed to draw a white wolf that somehow tries to resemble Okami from the Capcom game. I spent too much time redrawing the wings to my liking and tried to add subtle gradients to the whole drawing. And the emphasis is on the word "tried". And lo, there is a background of some sort!


Tuesday, November 20, 2012

Chocobo

chocobo_2_s
Chocobo from the game Final Fantasy X / 2h 15 min  / 17.11.2012

Samat välineet, eli Copic-tussilla hahmottelu ensin ja 0.7 lyijytäytekynällä yksityiskohdat. Kuvan malli löytyy täältä. Tosin unohdin mainita, että sekä tähän piirrokseen että tuohon edellisen postauksen lyijykynälintuun piirsin tussihahmottelun jälkeen tavallisella HB 2-lyijykynällä ääriviivat. Mielestäni sillä saa ensin tehtyä pehmeämmän hahmotelman (tussihahmottelun päälle!), josta on helpompi sitten lähteä tekemään yksityiskohtia lyijytäytekynällä, joka ei tylsisty (kun meillä on niin jänskää yhdessä.). Ja nyt kun katson noita pyrstösulkia, niin olisin voinut ehkä vähän yrittää enemmän. Lisäksi paperin reuna tuli vastaan, mikä ei sekään ole hyvä juttu. 

Chocobo drawn from a still picture from the Playstation 2 game Final Fantasy X, which I used to play a lot back in the days. Reference picture from here. I used a Copic Ciao marker, a HB 2 pencil and a 0.7 mechanical pencil to complete it. I think I could have used more time on the tail feathers, though. :D

Thursday, November 15, 2012

Angry Bird

burd_reynolds_small3

Bird Reynolds / 3h / 14.11.2012

Mallikuva täältä. Alla näkyy Copic Ciao Yellowish Shade-tussia, jolla ensin hahmottelin linnun ääriviivat ja varjostukset. Tarkoitus oli aluksi tehdä nopea allaolevan kuvan kaltainen luonnostelu, mutta lopulta istuin tämän kanssa kolmisen tuntia värittämässä (täyte)lyijykynällä.



burd2

Harakka, Magpie / 5-10 min / 14.11.2012.

Ennen tuota kolmen tunnin kuvaa luonnostelin Pentelin mustekynällä lintuja tästä kollaasista. Harmi vain, että tajusin vasta nyt jälkeenpäin, että tuon pienen kollasin alapuolelta löytyy kaikista linnusita isommatkin kuvat. Itsehän zoomasin ctrl-plussalla vain lähemmäksi. XP Noh, aina ei voi mennä putkeen.

Two birds, reference picture from here and here. The small, angry looking bird took about 3 hours to finish and the crow was one of the 5-10 minute sketches I did first from the bird collage found under the second link.

Thursday, November 8, 2012

Practice

cut_shadows_tag

5.11.2012

Viikonloppuna luonnostelin joitakin elukoita ja maanantaina kyllästyin miettimään valoja ja varjoja (vaikka niitä nyt oli tarkoitus harjoitella, eli tummimmat värit kuvan etualalla, vaaleimmat takana), niin vedin mutkat suoriksi ja väritin tyypit osaksi Photoshopin polygonal lasso toolilla. Valon on siis tarkoitus tulla tuolta keskeltä alhaalta, mikä muutti ainakin tunnelman erilaiseksi, kuin jos valonlähde olisi hahmojen yläpuolella. Valmishan tuo kuva ei ole, mutta tykkäsin siitä tarpeeksi tuollaisenaan, joten laitoin sen tännekin ylös. :) Olkoon tämä jonkinlainen virtanpylväs muistuttamassa, että harjoittele valöörejä! :D

Felt lazy and used the polygonal lasso tool in Photoshop to highlight and shadow these guys for practice. I kinda like how they turned out, but I need to work on colour values, and well, on everything! :D

Sunday, October 28, 2012

Running Horses

horses2008_4

Running Horses 1. 6.12.2008

Itsenäisyyspäivänä 2008 piirrettyjä hevosia. Mallikuvan löysin nyt uudestaan netistä, josta luonnostelin ensin lyijykynällä hevoset. Viivat vahvistin muistaakseni Marvy-merkkisellä "Doubler"-tussilla, jossa oli hiukan sivellinmäinen pää. Nyt kun hain tuon kyseisen kaksipäisen tussin käsiini, niin se vaikuttaisi olevan kuivunut. Harmi. Tosin, jos muistan oikein, käytin joko tätä tussia tai jotain muuta sivellinmäistä tussia sen kuivuttua niin, että dippasin päätä tussinesteeseen (koska tykkäsin sen jäljestä niin paljon :D). En kyllä yhtään muista, oliko tämä sitten se kerta, mutta noita hevosten sisuksia väritin kuitenkin vedellä laimennetulla tussinesteellä. Ja sen muistan, että tykkäsin piirtää noita jalkoja ja niiden "kaaria". Nyt kun noita katselen, niin kaipaisin lisää väriä, mutta nuo laimennetun musteen tekemät kuviot ovat kivan eläväisiä. :)

horses2_2008_4

Running Horses 2. 6.12.2008.

Horses drawn with a marker and coloured with diluted Indian ink from this picture in 2008.

Saturday, October 27, 2012

Vanha taulusuunnitelma / Old Design for a Painting Project



eagle_beige

Eagle 30.7.2010

Hämmentävän pitkän blogitauon jälkeen kaivoin tiedostoistani pari vuotta vanhoja luonnoksia. Vuonna 2010 kävin teetättämässä taulupohjan (120x65 cm) paikallisessa taideliikkeessä ja aloin hyvin verkkaiseen tahtiin suunnittelemaan aihetta siihen. Tämä oli niistä yksi.

Taulua varten kävin taas kuvaamassa täytettyjä eläimiä yliopistomme luonnontieteellisessä museossa ja nyt keskityin lintuihin. Aluksi luonnostelin kuvan pienistä ja suloisita nokikanoista (laitan senkin varmaan esille tänne, kunhan muistan), mutta sitä ennen pyörittelin vaihtoehtona kotka-aihetta. Taulupohjan olin jo tässä vaiheessa kerennyt maalaamaan hopeaan hohtavalla harmaalla akryylimaalilla ja taustana toimiikin kuva siitä, väri ja sävy vain muutettuina. Kotkan ääriviivoja piirsin vähän fuskaamalla ns. läpi kuvan päältä tietokoneelta, jotta saisin nopeasti vain koitettua kokoa ja sommittelua. Tuo piirtojälki kuitenki jollain tasolla miellyttää silmääni, vaikka on hyvin, hyvin luonnosmainen. Ääriviivojen alle lisäsin vähän valoa ja varjoa.

Päädyin kuitenkin lopulta puuaiheeseen kyseisen taulupohjan kohdalla, mutta pidin tästä suunnitelmasta myös kovasti. Jostain syystä en sitten nähnyt kotkan sopivan sisustukseemme. :D

Alla myös mustavalkoinen versio luonnoksesta, jossa olen nähtävästi kai lisännyt kontrastia ja piirtoviivat näyttävät mukavasti selkeämmiltä.



eagle_bw

Eagle in black and white 30.7.2010


After a somewhat unexpected (and long!) break in drawing and uploading anything I found myself browsing through my old files. This is a design I did for a custom canvas I ordered for myself but in the end decided to paint somehting else. I still like this design a lot, though. :)

Thursday, August 16, 2012

Fox in a Box!

sparky

Sparky 16.8.2012.

Löysin vuoden 2010 piirrustuslehtiöstä pöhlön raapustuksen ketusta (vai kärppäköhän tuo alunperin oli?) ja piirtelin sen sitten kaksivärisenä uudestaan koneella (meni n. 1h). Vieläkin ollaan melko oranssin puoleisessa tuon värimaailman kanssa, mutta tummempaan menossa. Ehkä seuraavaksi uskallan piirtää jos ruskealla? :-D Ja taas mennään muuten ilman kunnollista taustaa, hm.

I found a silly drawing of a fox (or a weasel?) in my sketchbook from 2010 and decided to redraw it in two-colour (took about one hour to sketch and colour it with a tablet). It's still a bit orange-ish in tone and has no proper background, but we'll get there someday!